IRM, som måler utviklingen av medieinvesteringer, har nå publisert sin siste kvartalsrapport, med et sammendrag av investeringene i andre kvartal 2020. Og det er veldig tøffe tider for media, investeringene faller med 18,2% i forhold til andre kvartal 2019. Nettoomsetningen i andre kvartal utgjorde 4,4 milliarder kroner, nær 1 milliard kroner mindre enn i samme kvartal i fjor.
– Dette er et enestående tap i IRMs målinger av medieinvesteringer i Norge, sier IRM-sjef Madeleine Thor. Vi startet våre målinger i 2006, og selv under finanskrisen i 2008-2009, kunne vi ikke se en nedgang i denne størrelsesorden.
Investeringene ble tydelig påvirket av Covid-19 pandemien og nedstengingen av samfunnet. Alle medier har blitt negativt påvirket. Digitale investeringer, som har vært markedets lokomotiver, har reversert i løpet av kvartalet. Kategorier som kino og utendørs har blitt rammet ekstra hardt, ettersom som vi beveger oss mindre i samfunnet.
Medieinvesteringer er svært volatile i krisetider, det er en av de første investeringene som blir bremset ned. Vi ser derfor en sterk effekt nå, men samtidig tror vi at markedet kan starte på en oppgang allerede neste år, avslutter Thor.
Rapporten viser medieinvesteringene i Q2 2020 pr mediekanal, samt veksten akkumulert 2020. 16 sider incl. summary in English. 4 900 kr. Rapporten er tilgjengelig for kjøp her.